I det nyutviklede området Kobberviksdalen i Drammen har Bane NOR bygget en ny dobbeltsporet jernbanelinje. For å møte de strenge kravene til støyreduksjon og vibrasjonsdemping i det krevende terrenget, valgte Bane NOR å samarbeide med Christian Berner AS for teknisk rådgivning og leveranse av Sylodyn® ballastmatter.
Bergtunnelen ble overlevert fra Veidekke til Bane NOR juni 2023 og prosjektet forventes ferdigstilt høsten 2025. Det nye dobbeltsporet til Kobbervikdalen legger til rette for økt kapasitet, høyere hastigheter og mer pålitelige togavganger mellom Drammen og Tønsberg. Når også strekningen Nykirke–Barkåker står ferdig, vil det være sammenhengende dobbeltspor hele veien til Oslo. Målet er å kjøre fire tog i timen.
Nytt dobbeltspor Drammen-Kobbervikdalen
Den nye Drammenstunnelen er en del av nytt dobbeltspor fra Drammen til Kobbervikdalen. Den er nesten 7 kilometer lang og består av rundt 6 km bergtunnel, 290 meter med løsmassetunnel og 540 meter betongtunnel (kulvert).
– Det var viktig for oss å få engasjert leverandørene til å være med å utvikle den beste løsningen for å bygge løsmassetunnelen og kulverten, sier Lise Backer, prosjektleder i Bane NOR.
– Vi har funnet løsninger som begge parter har spart penger på. Vi er innenfor budsjett og Veidekke tjener penger. Vi vil ha levedyktige entreprenører, de skal tjene penger på å utføre riktig arbeid- første gangen, understreker Backer.
Les mer om "Kompleks tunnel ble billigere og ferdig før tiden"
9 434 m2 vibrasjonsdempende matter til Kobbervikdalen
Christian Berner AS leverte spesialtilpassede Sylodyn® ballastmatter for effektiv vibrasjonsdemping og støyreduksjon under jernbanens nye dobbeltspor. Våre møter og prosjektering med Kjeldaas AS fokuserte på å imøtekomme de høye tekniske kravene for vibrasjonskontroll i et utfordrende og støyfølsomt miljø.
— Vi har hatt høyere krav til vibrasjonsdemping og støyreduksjon i dette prosjektet, og løsningen fra Christian Berner AS har vært helt avgjørende for å møte våre standarder både når det gjelder effektiv installasjon og produktegenskaper. Ved å bruke Sylodyn® ballastmatter har vi fått en robust løsning som ivaretar både lang levetid og effektive vibrasjonsdempende egenskaper, sier Robert Grønvold, prosjektleder hos Kjeldaas AS.
Kjeldaas AS spesialiserer seg på grunnarbeid, inkludert utgraving, oppbygging og avretting av veier og plasser, samt infrastrukturprosjekter med tilhørende vann- og avløpsanlegg. For å sikre at vibrasjonsdempingen ville møte prosjektets krav, ble Christian Berner AS tidlig involvert i planleggingsfasen. Vår tekniske produktsjef, Magnus Sköld, gjennomførte en grundig befaring på den ferdigstilte bergtunnel og utarbeidet deretter en spesialtilpasset løsning basert på belastningsforhold og de akustiske kravene i tunnelen.
— Ved slike komplekse infrastrukturprosjekter er det avgjørende å velge riktig type ballastmatte. Etter befaring og vurdering av sporoppsettet valgte vi i samarbeid med Bane NOR en løsning av Sylodyn®-kvaliteter med ulik dynamisk stivhet. Dette sikret både effektiv vibrasjonskontroll og lang levetid på implementeringen, sier Magnus Sköld, teknisk produktsjef hos Christian Berner AS.
Leveranse |
Antall m2 |
Ballastmatter klasse 1. Sylodyn BN140. 40 mm x 1500 mm x 4800 mm |
1 390 m2 |
Ballastmatter klasse 2. Sylodyn SBM26. 26 mm x 1500 mm x 4800 mm |
2 333 m2 |
Ballastmatter klasse 3. Sylodyn SBM19. 19 mm x 1500 mm x 4800 mm |
4 270 m2 |
Sidematter. Sylomer SM119. 19 mm x 814 mm x 1500 mm |
1 441 m2 |
|
Totalt 9 434 m2 |
Vi hos Christian Berner AS er glade for å ha blitt involvert tidlig i prosjektet og få muligheten til å bidra med vår fagkunnskap og tekniske løsninger. Det er en tillitserklæring vi setter stor pris på. Etter leveransen til Kobbervikdalen har vi sett økt interesse og fått flere forespørsler knyttet til jernbaneprosjekter der våre produkter kan gjøre en forskjell.